W dobie postępu technologicznego i cyfryzacji coraz częściej mówi się, że kluczowym elementem rozwoju staje się sztuczna inteligencja (AI). Prawdziwym przełomem okazał się okres epidemii COVID-19, kiedy to nie tylko wspierała pracę służb medycznych, ale także rozwinęła swoje skrzydła i weszła na kolejny poziom. AI – wraz ze swoim niezmierzonym potencjałem, ma szansę jeszcze bardziej zrewolucjonizować medycynę na niemalże każdym etapie. Od zwiększenia efektywności i dostępności procesów diagnostycznych, przez analizę dostarczanych materiałów, na tworzeniu spersonalizowanych terapii i nowoczesnych lekach kończąc.
Nowe możliwości na stare problemy
Dzisiejsza medycyna potrzebuje nie tylko wykwalifikowanych specjalistów, ale także narzędzi, które pozwolą na efektywne i szybkie działanie. Jest to tym bardziej istotne, gdyż pacjenci negatywnie oceniają jakość i skuteczność polskiej służby zdrowia po pandemii. Według opublikowanego w lipcu 2023 roku sondażu SW Research przeprowadzonego na zlecenie Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP), jedynie 15 proc. ankietowanych dobrze ocenia funkcjonowanie naszego państwowego systemu ochrony zdrowia. Co więcej, ponad połowa ankietowanych uważa, że niezbędne jest zwiększenie jakości opieki leczniczej (55,5 proc.), dostępu do nowych technologii i diagnostyki (63,5 proc.) oraz praca nad dostępnością lekarzy specjalistów (80,7 proc.). Respondenci uważają także, że sytuacja niewiele zmieniła się od momentu zakończenia lockdownu i oczekują od rządu stanowczych reform w tej dziedzinie.

Szansą na zmiany stał się wciąż rozwijający się sztuczna inteligencja. Branża healthcare, zawdzięcza jej m.in. wprowadzenie usług online takich jak teleporada, e-recepta czy IKP. Co ciekawe, Centrum E-Zdrowia i Fundacja My Pacjenci przeprowadzili wspólnie w styczniu 2023 badanie dot. oczekiwań związanych z usprawnieniem usług zdrowotnych. Wyniki pokazały, że e-medycyna to jedna z nielicznych gałęzi, która cieszy się popularnością i zadowoleniem dorosłych rodaków. Aż 9 na 10 ankietowanych z chęcią korzysta z e-recepty, a ponad 60 proc. pozytywnie ocenia teleporadę. Co więcej, ankietowani chcieliby dalszego rozwoju możliwości IKP i traktują portal jako zaufane źródło wiedzy medycznej. Dodatkowo, dzięki wdrożeniu tych rozwiązań, pacjenci mogą uzyskać porady bez konieczności osobistego stawiania się w placówkach medycznych, co jest szczególnie istotne w miejscach o ograniczonym dostępie do specjalistów.
Mimo wielu obszarów do poprawy sytuacji służby zdrowia w Polsce, rozwój AI w branży healthtech jest niezwykle widoczny i postępujący. Świadczy o tym nie tylko mnogość wprowadzonych do tej pory rozwiązań, ale także aktualnie rozwijające się innowacje wielu firm medycznych, także o polskim kapitale.
Od diagnostyki do spersonalizowanej terapii i innowacyjnych leków
Obszary zastosowania sztucznej inteligencji w dzisiejszej medycynie są niezmierzone i świetnie ze sobą współpracują, dając pożądane przez pacjentów innowacje. Doskonałym przykładem jest poprawa diagnostyki. Dzięki algorytmom uczenia maszynowego możliwa jest znacznie szybsza i dokładniejsza analiza obrazów medycznych takich jak zdjęcia rentgenowskie czy tomografie komputerowe. Naukowcy są zdania, że skuteczność AI jest porównywalna z doświadczeniem wykwalifikowanych specjalistów, a to z kolei pierwszy krok do przełomu w leczeniu spersonalizowanym. Dzięki analizie danych genetycznych, historii medycznej oraz reakcji pacjentów na leki, lekarze mogą dostosować terapię do ich indywidualnych potrzeb. Takie rozwiązanie stosuje firma Tempus Labs ze Stanów Zjednoczonych. Swoje narzędzie wykorzystuje do tworzenia precyzyjnych planów leczenia onkologii, kardiologii oraz nawet depresji.

Analiza grup danych oraz wizualnych rezultatów badań to nie jedyny obszar, gdzie AI jest obecna. To także doskonałe narzędzie związane z branżą ubezpieczeń zdrowotnych. Wspierając tę gałąź biznesu, AI jest w stanie zidentyfikować podejrzane roszczenia i nadużycia. Poprzez wykrywanie odpowiednich wzorców w czasie rzeczywistym i monitoringu rejestrów, systemy bezpieczeństwa oparte o AI przyczyniają się do zwiększenia efektywności finansowej sektora i ochrony przed oszustami.
Nie należy także zapominać o kwestii produkcji i doboru medykamentów. Dzięki rozwojowi takich narzędzi, jak m.in. ChatGPT, firma BenevolentAI opracowała własny silnik do analizy literatury medycznej i danych klinicznych. Lekarze korzystający z oprogramowania tej firmy są w stanie szybciej i dokładniej dostosować odpowiednie parametry i oszacować ich rezultaty jeszcze przed wdrożeniem.
Nie można przejść obojętnie obok licznych innowacji jakie do branży medycznej wprowadza technologia. Wyzwania, z którymi mierzy się opieka zdrowotna, z pewnością potrzebują wsparcia AI. Poprawa jakości diagnostyki i terapii, zaawansowana analiza danych oraz automatyzacja procesów to tylko początek korzyści, które coraz bardziej i coraz skuteczniej pomagają na co dzień pacjentom.
—
Zapraszam do dalszego śledzenia serii „Health Tech of the Week”, gdzie będziemy odkrywać więcej fascynujących historii z kręgu technologii medycznych, które zmieniają oblicze opieki zdrowotnej. Jeśli prowadzisz innowacyjny projekt z zakresu nowych technologii i medycyny lub chcesz polecić ciekawe rozwiązanie, zgłoś się do nas pod adresem: [email protected].
Health Tech of the Week: AI, automatyzacja i medycyna – Medby jako cyfrowe centrum zaopatrzenia
W cyklu HealthTech of the Week dbamy o różnorodność tematów. Obserwując dynamikę zmian w sektorze ochrony zdrowia, rosnących oczekiwań pacjentów...
Health Tech of the Week: Technologia Biotts przełamuje bariery skóry – nowa era farmakoterapii
Wiosna to moment, kiedy coraz częściej zakładamy coraz bardziej odkryte ubrania, a to może nas narazić na drobne urazy skóry. Wraz z zespołem...
Health Tech of the Week: Nowoczesna opieka nad ranami i bliznami – jak działa platforma iWound?
Ciągłość opieki nad pacjentami po zabiegach chirurgicznych to jedno z kluczowych wyzwań współczesnej medycyny. Często po wypisie ze szpitala...