Femtech to wciąż gorący temat w branży medycznej, który zdominował także cykl Healthtech of the Week. Niedawno miałam okazję porozmawiać z Mariną Gerner. To brytyjska dziennikarka finansowa i publicystka, która od lat zajmuje się tematami innowacji, inwestycji i równości. Jej książka The Vagina Business przełamuje tabu i pokazuje, jak brak zrozumienia kobiecej perspektywy w medycynie, technologii i biznesie blokuje rozwój niezbędnych innowacji. Jest także ważnym głosem o sektorze, który odpowiada na potrzeby połowy społeczeństwa, a mimo to przez dekady był marginalizowany zarówno przez naukowców, jak i inwestorów.
Anita Kijanka: Jako dziennikarka finansowa pisałaś o różnych branżach. Co sprawiło, że zdecydowałaś się poświęcić całą książkę właśnie femtechowi? Czy był jakiś przełomowy?
Marina Gerner: Jestem dziennikarką i kiedy po raz pierwszy zaczęłam pisać o innowacjach skoncentrowanych na ciele kobiet usłyszałam, że to zbyt niszowy temat. Mimo to nie odpuściłam i w 2020 roku opublikowałam w magazynie Wired artykuł, który stał się viralem: We need to talk about investors’ problem with vaginas („Musimy porozmawiać o problemie inwestorów z pochwami”). Oddawał on opór, który ujął jeden z inwestorów venture capital słowami: „Nie chcę rozmawiać o pochwach na poniedziałkowym porannym spotkaniu partnerów”.
To, co mnie rozwścieczyło to uświadomienie sobie, że brak innowacji, których kobiety pilnie potrzebują, nie wynika z tego, że są one niemożliwe do opracowania, ale z powodu ogromnego stygmatu wokół tych tematów. Nie tylko w świecie inwestycji, lecz także wśród naukowców, organizacji non-profit i wszędzie indziej. Dlatego zdecydowałam się poświęcić energię na napisanie książki, która wprowadzi femtech do głównego nurtu.
Co najbardziej zaskoczyło Cię podczas pracy nad książką? Czy była jakaś historia albo statystyka, która całkowicie zmieniła Twoją perspektywę?
Kobiety mają o 50% większe prawdopodobieństwo niż mężczyźni, że otrzymają błędną diagnozę po zawale serca. Dzieje się tak dlatego, że nasz system medyczny został zbudowany wokół męskiego domyślnego wzorca. Dopiero w 1993 roku FDA oficjalnie włączyła kobiety i osoby kolorowe do badań klinicznych w USA. Do dziś objawy zawału u kobiet są uznawane za nietypowe, a my pilnie potrzebujemy zamknięcia tych luk w danych ze względu na płeć.
Jak brak różnorodności w badaniach klinicznych wpływa na rozwój produktów dla kobiet i co można z tym zrobić?
Czasem ludzie pytają mnie: „Dlaczego piszesz o femtechu, skoro nie ma czegoś takiego jak mentech?”. Rzeczywistość jest taka, że większość przedmiotów i technologii była projektowana z pominięciem kobiet: odzież ochronna dla pracowników służby zdrowia, pasy bezpieczeństwa nie uwzględniające piersi, smartfony, a nawet fortepiany były konstruowane pod męskie ciała.
Aby projektować lepsze produkty dla kobiet, musimy zamknąć luki w danych zdrowotnych i włączyć więcej kobiet w sam proces projektowania. To oznacza zachęcanie dziewczynek do STEM już od najmłodszych lat i tworzenie bardziej inkluzywnych miejsc pracy.
W The Vagina Business pisałam o badaniu Rembranda Koninga z Harvard Business School, które wykazało, że patenty tworzone przez zespoły składające się wyłącznie z kobiet mają o 35% większe szanse niż te tworzone przez mężczyzn, by dotyczyć zdrowia kobiet.
W swojej książce piszesz o barierach, z jakimi spotykają się kobiety-przedsiębiorczynie w femtechu. Jaką radę dałabyś kobietom, które chcą założyć startup w obszarze zdrowia kobiet? Od czego powinny zacząć?
Niech zaczną od przeczytania The Vagina Business! Książka daje przegląd branży i wgląd w doświadczenia kluczowych postaci w tym obszarze. Piszę o tym, jak znajdować niezaspokojone potrzeby i wyjaśniam kwestie inwestycyjne, więc jest tam sporo praktycznych porad dla przyszłych założycielek.
Które kraje lub regiony uważasz za pionierów w tworzeniu przyjaznych regulacji dla innowacji w zdrowiu kobiet?
To naprawdę zależy od rodzaju regulacji. Na przykład UE jest bardziej restrykcyjna, jeśli chodzi o prywatność danych, co może utrudniać życie innowacyjnym firmom, ale uważam, że to akurat dobre. Jeśli chodzi o regulacje dotyczące składu produktów menstruacyjnych, nie widziałam jeszcze kraju, który zadbałby o ich dokładne testowanie.
Jak różnice kulturowe między krajami, które badałaś, wpływają na akceptację i rozwój technologii femtech? Czy są państwa, które mogłyby być wzorem dla Polski?
To naprawdę zależy od konkretnego produktu i kontekstu. USA ma świetną kulturę przedsiębiorczości i najlepsze możliwości finansowania, ale jednocześnie istnieją tam polityczne bariery w postępach dotyczących zdrowia kobiet.
Uważam, że przedsiębiorcze osoby z jasną wizją mogą odnieść sukces także w Polsce, o ile dobrze znają swój rynek docelowy, kontekst regulacyjny i zasady prowadzenia biznesu. Poleciłabym też łączenie się online z innymi przedsiębiorczyniami femtech z całego świata, żeby obserwować, co się dzieje globalnie.
Czy już pracujesz nad kolejnym projektem? Zostajesz przy femtechu, czy planujesz badać inne tematy związane z równością?
Obecnie skupiam się na wystąpieniach publicznych. Występuję na konferencjach, festiwalach, uczelniach i w firmach, mówiąc o potrzebie większej liczby innowacji w zdrowiu kobiet. Publikuję też treści na LinkedIn i Instagramie. Mam też pomysł na kolejny projekt, ale jeszcze nie jestem gotowa, by o nim mówić, dlatego proszę o cierpliwość!
—
Zapraszam do dalszego śledzenia serii „Health Tech of the Week”, gdzie będziemy odkrywać więcej fascynujących historii z kręgu technologii medycznych, które zmieniają oblicze opieki zdrowotnej. Jeśli prowadzisz innowacyjny projekt z zakresu nowych technologii i medycyny lub chcesz polecić ciekawe rozwiązanie, zgłoś się do nas pod adresem: [email protected].
Health Tech of the Week: 4. edycja MCSC Hospital Leadership Innovation już za nami. Przemyślenia i wnioski po gali finałowej
Emocje po finale konkursu Instytutu Matki i Dziecka już opadły, więc czas na słowo podsumowania w cyklu Healthtech of the Week. Podczas tegorocznej...
Health Tech of the Week: Femtech w pigułce, czyli jak kobiece technologie zmieniają oblicze naszego zdrowia
Po wielu tygodniach wypełnionych rozmowami z przedstawicielami branży dochodzimy do klarownego wniosku - femtech to dziś jeden z najciekawszych...
Health Tech of the Week: Jak technologia, nauka i biznes zmieniają opiekę zdrowotną: zapowiedź Future of Health od PFR
W dzisiejszej odsłonie cyklu HealthTech of the Week chcemy opowiedzieć o wydarzeniu, jakim jest Future of Health od PFR. To inicjatywa, która...


